عشق حضرت علی عليه السلام و حضرت فاطمه سلام الله عليها به يکدیگر چگونه بود؟چه طور میشود در دل دو محبوب قرار داد؟

?پاسخ:

بسیار روشن است که انسان همزمان می تواند عاشق چند چیز مختلف باشد. اما این حرف هم درست است که دو عشق در یک دل نمی گنجد. ایعنی عشق به آخرت و دنیا در یک دل جمع نمی شوند.

❓پس چگونه می شود بین این دو مطلب به ظاهر متضاد را جمع کرد؟

? واقعیت آن است که عشق شامل دو جزء است. یکی مصدر عشق و یکی مصداق عشق. و جمله ی فوق را اگر این گونه بیان کنیم مشکل حل می شود که:

?دو نوع مصدر و سرچشمه ی عشق در یک دل نمی گنجد ولی مصداق های متفاوت از یک مصدر عشق، در یک دل می گنجند.

? توضیح آن که عشق هایی در عرض هم وجود دارند که اینها با عشقی که مصدر و سرچشمه است رابطه ی طولی دارند. یعنی عشق به فرزند می تواند الهی باشد یا دنیایی. عشق به میهن می تواند الهی باشد یا دنیایی. اینها که سرچشمه هستند نمی توانند در یک دل بمانند.

? یعنی انسان نمی تواند هم خود پرست باشد هم خداپرست. باید یا خود پرست باشد یا خداپرست. اما اگر خودپرست شد می تواند با همین مصدر خودپرستی عاشق زن، فرزند، پدر و مادر، ملک و مال و مقام و میهن خود هم باشد.

?و اگر خداپرست شد می تواند با همین مصدر خداپرستی (عشق به خدا) سایر عشق هایی که در زیرمجموعه ی این عشق قرار می گیرند را هم دارا باشد.

?و البته نوع عشق ورزی کسی که عشق الهی را انتخاب کرد به همسر و فرزندش، متفاوت با کسی است که عشق دنیایی را انتخاب کرده است.

? لذا این که عرفا گفته اند نمی توان هم عاشق خدا بود و هم عاشق دنیا درست گفته اند البته باید دقت کرد که استفاده از دنیا به معنی دنیاپرستی نیست. و به قول بایزید بسطامی« زاهد آن نیست که مالک دنیا نبُوَد بلکه آن است که دنیا مالک او نبُوَد»( یعنی دنیا خدایش و عشقش نباشد!

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...