ولادت باسعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) رابه محضرامام زمان ارواحنا فداه وهمه شیعیان وارادتمندان این خاندان امامت و ولایت تبریک عرض می نمایم
مراسم نامگذاري حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و عقیقه کردن برای وجود مقدس ایشان

امام سجاد زين العابدين عليه السلام مي‌فرمايد:

چون حضرت فاطمه زهراء عليها السلام اولين نوزاد خود را به دنيا آورد، از همسرش امام علي عليه السلام درخواست نمود تا نامي مناسب براي نوزادشان انتخاب نمايد.
امام علي عليه السلام فرمود: من در اين امر هرگز بر رسول خدا صلي الله عليه و آله سبقت نخواهم گرفت.

هنگامي كه حضرت رسول صلي الله عليه و آله وارد منزل شد، قنداقه نوزاد را كه در پارچه اي زردرنگ پيچيده شده بود، تحويل حضرتش دادند. همين كه چشم رسول خدا صلي الله عليه و آله به قنداقه نوزاد افتاد، فرمود: مگر نگفته‌ام نوزاد را در پارچه زرد نپيچيد؛ و سپس پارچه زرد را باز نمود و نوزاد را در پارچه اي سفيد قرار داد. بعد از آن خطاب به پدر نوزاد - امام علي عليه السلام - كرد، و فرمود: آيا اسمي برايش تعيين كرده ايد؟

حضرت علي عليه السلام اظهار داشت: يا رسول الله! ما بر شما سبقت نخواهيم گرفت، و حضرت رسول صلي الله عليه و آله فرمود: و من نيز بر پروردگارم سبقت نمي‌گيرم.

در همين بين خداوند متعال توسط جبرئيل عليه السلام وحي فرستاد: اي محمد! چون علي بن ابي طالب براي تو همانند هارون براي موسي است؛ پس اسم اين نوزاد را همنام فرزند هارون قرار ده.
حضرت رسول صلي الله عليه و آله پرسيد: فرزند هارون چه نام داشته است؟ جبرئيل عليه السلام پاسخ داد: شبر . حضرت رسول اظهار داشت: زبان من عربي است و زبان هارون عبري بوده است، جبرئيل پاسخ داد، نام او را حسن بگذاريد.

و آن گاه رسول خدا صلي الله عليه و آله در گوش راست نوزاد اذان؛ و در گوش چپ اقامه گفت و سپس فرمود: خداوندا! اين نوزاد را از تمام آفات و شرور شيطان رجيم در پناه تو قرار مي‌دهم (۱).

و بعداز آن دستور داد: تا براي سلامتي و بيمه شدن نوزاد از بلاها و حوادث، گوسفندي برايش عقيقه كنند؛ و در بين بيچارگان و فقراء تقسيم نمايند. و همچنين امر فرمود تا موهاي سر نوزاد را تراشيده و هم وزن آن نقره تهيه كنند و به عنوان صدقه به تهي دستان دهند (۲).

منابع ؛

(۱) بحارالأنوار:ج43،ص238،ح3، به نقل از أمالی صدوق و علل الشرایع، احقاقالحق:ج11، ص9 - 4

(۲)بحارالأنوار:ج43،ص257،ح29، به نقل از اصول کافی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...