کتاب مقام ليلة‌القدري فاطمه (س)
(استاد اصغر طاهرزاده)
قسمت هفتم

فاطمه(س) تجلّي يك آرمان متعالي

فاطمه‌زهرا(س) يك آرمان خيالي و ذهني نيست كه از دسترس بشر دور باشد، بلكه تجلّي يك آرمان و هدف متعالي است كه به آرمان و هدف متعالي انسان‌ها متّصل است. به عنوان مثال به الفاظِ داراي معاني دقّت كنيد! شما وقتي اين الفاظ را از زبان يك انسان حكيم مي‌شنويد به معاني باطني آن‌ها منتقل مي‌شويد، و اگر اين الفاظ محسوس نبود، ارتباط با آن معاني كه در ذهن گوينده بود، براي شما مشكل مي‌شد. حضرت زهرا(س) مَثَلشان، مَثَل الفاظ داراي معاني است كه از يك جهت بشرند و همه مي‌توانند حركات و گفتار ايشان را ببينند و از يك جهت حامل حقايق غيبي‌اند و اگر كسي خواست مي‌تواند از طريق ايشان با حقايق عالم غيب ارتباط پيدا كند. حضرت زهرا(س) نمونه‌اي از انسان‌هايي است كه در وجود آن‌ها حقايقِ فوق زمين و آسمان تجلّي كرده است و آن‌ها نمايش آن حقايق‌اند.
اصحاب حضرت در ادامه، سؤال خوبي را مطرح نمودند كه اي پيامبر خدا! چگونه او حوريه‌اي بشرگونه است؟ يعني او چه جايگاهي در مراتب هستي دارد و از چه خلق شده است؟ حضرت رسول‌الله(ص) فرمودند: «خَلَقَهَااللهُ- عَزّ وَجَلّ- مِنْ نُورِهِ قَبْلَ اَنْ يَخْلُقَ آدَم، اِذْ كانَتِ الْاَرْواح»؛ يعني خداوند او را از نور خود خلق كرد، قبل از آن‌كه آدم را خلق كند، آن هنگام ارواح بودند و هنوز زمين و آسمان به وجود نيامده بود.
اين فراز از روايت سرّ بزرگي را گوشزد مي‌كند، چون اوّلاً؛ بحث خلقت نوري حضرت زهرا(س) را توسط حضرت حق متذكّر مي‌شود، ثانياً؛ تقدّم خلقت آن حضرت را نسبت به آدم ابوالبشر(ع) مطرح مي‌كند و عرض شد كه اين تقدّم، تقدّم بالشّرف است و حاكي از تقرّب بيشتر وجودي حضرت زهراء(س) مي‌باشد.
ما بايد اين نكته را از اساسي‌ترين نكات معارف خود بدانيم و متوجّه باشيم كه يك نوع خلقت در عالم تحقّق يافته، در حالي‌كه هنوز آدم ابوالبشر(ع) به عنوان اوّلين آدم، خلق نشده بود و متوجّه باشيم چگونه مي‌شود موجودي يك خلقت نوري داشته باشد و پس از مدّت‌ها خلقت زميني و جسماني پيدا كند. در صورت دقّت بر روي اين مسئله متوجّه مي‌شويم كه بعضي از انسان‌ها داراي ذات مقدس‌اند و حقيقت انسانيت انسان‌ها هستند، اگر نسبت به اين نكته حسّاس باشيد، در مباحث آينده اشاراتي به اين نكته مي‌شود و إن‌شاء‌الله دريچه‌اي از معارف از طريق اين احاديث نصيب ما خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...