ای خالق جهان ،ای آفریننده روز و شب ،قضاوت بین پدیده هایی که آفریده ای و آفریدی و ما هنوز نمی دانیم ،کاری بس دشوار است .تو را نمی بینیم امل آفریده هایت را روز و شب نظاره گریم ،حتی چشمانی که با آن آفرینش نعمت هایت را شاهدیم نیز از تو وام گرفته ایم .
آفریده هایت را روز و شب نظاره گریم،حال می خواهم بگویم شب زیباتر است یا روز .
روز و شب چون هر دو نماد قدرت و توانایی توست (و هر پدیده دیگری)زیباست.
شب زیباتر است چون آرامش بر آن حاکم است ،همانطور که خالق شگفتی ها آن را مایه آرامش بشریت قرار داد.شبی که انسان با معبود خویش سخن می گوید و او گویی به خدا نزدیکتر است و به یک عروج معنوی دست می یابد .
شبی که در آن رزمنده ای درون گودال نماز شب می خواند و از خدا طلب آمرزش می کند . به راستی در آن شب ها بر رزمنده ها چه گذشت .
آسمان شب مانند دامنی است که هزاران هزار پولک درخشان به روی آن پاشیده اند.حتی آنها نیز به من می گویند که خالق جهان چه عظیم است .
برتر از همه ماه تابان است که مثل امیدی در تاریکی ها ،مانند مرواریدی درون پارچه سیاه مخمل ،توجه آهوی عاشقی را در بیشه زار وحشت و تنهایی به خود جلب می کند .شب زیباست به خاطر اینکه در آن انسان ها کمتر به گناه مشغول هستند و کمتر دل را به درد می آورند.
خدا آزمون را در نیمه های شب برای شب زنده داران چون علی علیه السلام قرار داد و برای او شب رل آفرید تا در نیمه های آن سرش را در چاه فرو برده ،به درد و دل با چاه بپردازد .در آن شب ها بر علی چه گذشت !
همه شب ها زیباست ولی شب طولانی غیبت تو ای فرزند زهرا ،ای حجت خدا شبی که در آن نمی توانیم تو را و چهره نورانیت را بنگریم ،بدترین شب است که بر بشریت می گذرد .شبی که در آن مظلومانعالم و مستضعفین منتظر تو هستند اما جز تاریکی چیزی نمی بینند و مستکبران در خواب غفلت خفته .
ای عزیز ما کی می آیی که همراهت روز و روشنایی را ارمغان آوردی و ما را تحفه ای بخشیدی ،قلب ما را با حضورت شاد گردانی و این شب طولانی سحر شود ،سحری که در آن هر دل آگاهی با تو باشد . شب زیباست به خاطر تو و آمدن و انتظار تو ،انتظاری نورانی که مانند شب ها در دل سیاه آسمان می درخشد و می گذرد ولی گذشتن آن بسیار آرام است وبا تمام وجود زیباست .
شب چرا زیباست ؟چون رنگ چشم معشوق است چون ما را با خود به اوج تفکر می برد .رنگ چشم عاشقی است که برای معشوق خود (خدا )اشک می ریزد .
این کلمه دو حرفی سرشار از معانی است که مانند تمام صفت های خدا بی انتهاست .در همین شب نعمت هایی است که ما هنوز در اول وصف آن مانده ایم چه رسد به ذکر تمام خصوصیات و نعمتهایش ،ولی چشمی روشن و بینا می طلبد که به نعمتهایش اندکی توجه کرده و اندیشه کنیم .
ما هنوز روز و شب را به طور کامل نشناخته ایم و نمی دانیم چه نعمت عظیمی است حال چگونه خدای روز و شب را بشناسیم ؟
شب !ای اسرار آمیزترین نعمت خوان الهی ،چگونه تو را توصیف کنم ،چگونه از تو صحبت کنم که هنوز خالقت را آن طور که شایسته است نشناخته ایم ،در اول وصف تو و خالقت متحیر و سرگردان مانده ام.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...