عياشي از يكي از اصحاب ما روايت مي كند كه گفتند:
زني نزد عمر آمده و گفت: اي امير مؤمنان! من مرتكب زنا شدم، پس حد الهي را بر من جاري ساز.

عُمَر دستور سنگ سار كردن او را صادر كرد

در حالي كه علي عليه السلام در آنجا حاضر بود و فرمود: از او بپرس چگونه مرتكب زنا شده است؟

آن زن گفت: در بياباني بودم كه تشنگي شديدي به من دست داد و خيمه اي را مشاهده نمودم و به سوي آن رفتم و مرد اعرابي را در آن ديدم و از او آب خواستم.
آن مرد تنها در صورتي راضي مي شد كه به من آب دهد كه من خودم را به او تسليم كنم. من از دست او گريختم، ولي شدت تشنگي ام افزايش پيدا كرد تا اين كه چشمانم گود رفت و قدرت تكلم نداشتم و چون به اين حد از تشنگي رسيدم، نزد آن مرد رفتم، او به من آب نوشاند و با من زنا نمود.

⚪️علي عليه السلام به عمر فرمود: اين زن، از مصاديق آيه: «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا اِثْمَ عَلَيه»(۱) است و اين زن، زناكار و ستمكار نيست پس او را رها كن.
عمر گفت: اگر علي نمي بود، عمَر هلاك مي شد.
۱سوره بقره - آیه ۱۷۳
«اِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيكُمُ الْمَيتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهلَّ بِه لِغَيرِ اللّه فَمَنِ اضْطُرَّ غَيرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا اِثْمَ عَلَيه اِنَّ اللّه غَفُورٌ رَّحِيمٌ ( سوره #بقره ، آیه 173) »
ترجمه آیه: [(خداوند)، تنها مردار و خون و گوشت ‏خوك و آن چه را كه (هنگام سر بريدن)، نام غير خدا بر آن برده شده بر شما حرام گردانيده است؛ (ولي) كسي كه (براي حفظ جان خود به خوردن آنها) ناچار شود، در صورتي كه ستمگر و متجاوز نباشد، بر او گناهي نيست؛ زيرا خدا آمرزنده و مهربان است]

منبع:
تفسير عياشي، ج 1، ص 93، ح 156

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...